GenZ – onze toekomstige medewerkers
Op 12 september organiseerde FESPA Nederland bij het Nimeto in Utrecht een kennisbijeenkomst voor een dertigtal FESPA Industry Innovators. Het thema van de bijeenkomst was ‘Young professionals - de toekomst van onze industrie’. Om de huidige generatie jongeren beter te kunnen begrijpen, vertelden Yvonne van Sark van Young Works en twee studenten van de sign-opleiding aan het Nimeto over Generatie Z en wat hen drijft. Aanwezigen werden uitgedaagd mee te denken over hoe de industrie aantrekkelijk gemaakt kan worden voor jonge medewerkers.
Yvonne van Sark van Young Works heeft veel onderzoek gedaan naar wat jongeren die geboren zijn tussen 2001 en 2015, oftewel de GenZ, beweegt. Yvonne is ook auteur van bekende boekenreeks binnenstebuiten met titels als Motivatie, Puberbrein en Talent, waarin ze beschrijft hoe jongeren zich ontwikkelen en daarna betrokken medewerkers kunnen worden.
Elke generatie wordt beïnvloed door de tijdsgeest waarin ze opgroeien. Dit wereldbeeld bepaald mede hoe zijn zich verder ontwikkelen en wat hun verhouding tot de maatschappij.
- Generatie Babyboomers (1940-1955): Naoorlogs , wederopbouw, vrije modaal, baan voor het leven, actief meedoen, quote: Brood op de plank
- Generatie X (1956-1970): Autoritair, jeugdwerkeloosheid, verbindend, expert worden, inzetbaar blijven, quote: niet lullen, maar poetsen.
- Generatie Pragmaten (1971-1985): Kapitalistisch, zelfredzaam, opportunistisch, resultaat, carrière, zelfontwikkeling, quote: Work hard Play hard
- Generatie Y (1986-2000): Individualisme, globalisering, kritisch, hoge eisen, impact, zekerheid en vrijheid, quote: YOLO
- Generatie Z (2001-2015): Digitalisering, polarisatie, omgevingsbewust, onzeker, ondernemerschap, toekomstgericht, verandering quote: #stayWoke.
Inzoomend op Generatie Z, ook wel de Digital Natives genoemd: zij worden geboren in een digitale wereld, waardoor ze ook met de hele wereld verbonden zijn. De mobiel is heilig en onmisbaar. Ze groeien op in een zelf ingerichte en maakbare wereld. Een wereld waar alles instant beschikbaar en iedereen gelijk bereikbaar is. Daardoor zijn ze ongeduldig (direct response) en zijn ze continue opzoek naar (diepgaand) sociaal contact, want digitaal is het vaak oppervlakkig. Het toekomstbeeld, dat alles mogelijk is als je iets echt wilt, geeft veel prestatiedruk. Hun drive voor erkenning, dus wat ze willen doen of willen bereiken, geeft ze veel stress.
Generatie Z groeit op een tijd van crises (internetbubble, bankensector, corona, klimaat, woningen) en toenemende polarisatie (groter wordende maatschappelijke tegenstellingen), dat maakt hen woke (alert voor ongelijkheid en cultuurverschillen) en mondig (#metoo, #blacklivesmatter, #genderneutraal). En dit zorgt ervoor dat ze graag onderhandelen en gelijkwaardig willen worden behandeld.
Daarom streven jonge medewerkers naar:
- Regie over hun eigen ontwikkeling
- Duidelijkheid over taken die ze moeten uitvoeren
- Plezier in hun werk
- Zich kunnen identificeren met de organisatie (duurzaamheid)
- Impact maken met hun werkzaamheden
- Gelijkwaardig worden behandeld
- Waardering krijgen voor wat ze doen
- Een fijne werksfeer (sociaal contact collega’s)
- Een gezonde werk-privé balans
- Altijd (digitaal) verbonden zijn
Vakscholen: visie op de toekomst
Wendy Eilers, teamleider van de vakopleidingen Signmaking, Standbouw en Way-Finding bij Nimeto, geeft aan dat ook opleidingen druk zijn met het voorbereiden op de toekomst van de industrie.
Sign-opleidingen hebben het momenteel best moeilijk om studenten te werven. Dit komt mede doordat de opleiding als een creatieve opleiding wordt neergezet. Dit terwijl creativiteit (ontwerpen) slechts een klein onderdeel van de opleiding betreft en in de praktijk voornamelijk gericht is op generalistisch vakmanschap. Daarnaast heeft onze maatschappij niets met woorden als sign en way-finding. Deze vaktermen zeggen mensen niet zo veel. En dan komt het oude spreekwoord naar boven: onbekend maakt onbemind.
Geheel onterecht hebben ouders, als ze met hun kinderen komen kijken op introductiedagen, er daardoor soms ook minder vertrouwen in dat je in deze industrie een mooie carrière, met een fatsoenlijk inkomen en bestaanszekerheid kan opbouwen.
De twee studenten die actief betrokken waren bij de discussie, gaven aan dat ze per toeval met deze opleiding in aanraking waren gekomen omdat ze iets creatiefs wilden doen. Vanuit de rubriek van sign+ magazine komt best vaak naar voren dat jongeren in onze industrie belanden door verhalen van familie of kennissen, die er al in werkzaam zijn. Maar ook door influencers op social media wordt bijvoorbeeld het ambacht Car Wrappen ineens beter zichtbaar onder jongeren, wat op hen een aantrekkende werking heeft.
Momenteel biedt NIMETO de opleiding Signmaking aan die voornamelijk gericht zijn op:
- MBO-2. Dit staat in het teken van basisvaardigheden zoals materiaalkennis, beletteren (pellen, snijplotten en appliceren) en monteren, naar kwalificatie Signmaker
- Bij MBO-3 wordt dit uitbreid met digitaal voorbereiden en printen naar de kwalificatie Allround Signmaker
- Binnen MBO-4 wordt daar ook ontwerpen (het vertalen van een design naar een object) aan toegevoegd, waardoor de kwalificatie Sign Specialist ontstaat.
Nimeto bestaat al 100 jaar en is volop in ontwikkeling. De termen beleving, communicatie en presentatie staan nu nog centraal. Om een visie te bepalen voor de toekomst heeft de opleiding een onderzoek laten uitvoeren. Daarin werd gekeken naar de ontwikkelingen en innovatie in de markt, onder meer bij de, in deze sector, actieve bedrijven en organisaties. Ook de positionering van opleidingen en verandermanagement speelden een rol in de vraagstellingen voor het onderzoek.
De vragen waren:
- Formuleer een visie op de toekomst
- Schets toekomstscenario ven de industrie
- Opzetten van een learning community
- Vergroten bekendheid en aantrekkelijkheid van de branche.
De uitkomst is dat het kwalificatiedossier Signmaking nog eens stevig tegen het licht gehouden moet worden met het oog op de in de toekomst mogelijk veranderde marktvraag naar medewerkers, als direct gevolg van digitalisering en automatisering. De nieuwe skills die voor deze ontwikkelingen nodig zijn, maken het noodzakelijk dat er straks ook jonge mensen zijn die daarin geschoold zijn. Daarom wordt er bij hen nu ook aandacht gegeven aan design thinking (nadenken over circulariteit van producten en co- creatie) en Digital Signage (alle visuele communicatie uitingen op beeldschermen).
Geen nieuws missen?