Abonneren  Inloggen

Interview: drupa-directeur Sabine Geldermann kijkt met nuchtere blik naar Chinese expansie op drupa 2024

29 maart 2024

Na Fespa Global Print Expo zal China ook op drupa 2024 massaal zijn vertegenwoordigd, met bijna 400 standhouders. Wat verklaart de enorme aanwezigheid van Chinese bedrijven op ’s werelds belangrijkste vakbeurs voor de print- en verpakkingsindustrie? En hoe kijkt Messe Düsseldorf hier als organisator van drupa tegenaan? PRINTmatters ging erover in gesprek met drupa-directeur Sabine Geldermann. ‘De laatste editie van onze beurs “All in Print China” heeft enorme interesse in drupa teweeg gebracht’.

China heeft met 392 van de 1556 verkochte stands de grootste landenvertegenwoordiging op drupa, qua aantal standhouders. Wat zegt dat?

‘De gestegen vraag vanuit China weerspiegelt de dynamiek in de markt en de grote relevantie van de Chinese print- en verpakkingsindustrie.’

Is China hiermee ook het belangrijkste beursland op drupa 2024?

‘Duitsland is het belangrijkste beursland qua bemand netto beursvloeroppervlak, met 41.000 m², versus 23.000 m² voor China. Dit onderstreept het belang van de Duitse spelers in de print- en verpakkingsindustrie, en hun invloed als leverancier van belangrijke technologie voor individuele bedrijven en volledige waardeketens.’

Wat valt er in kwalitatieve zin te melden over het Chinese standaanbod?

‘Het kwalitatieve aanbod van de Chinese sleutelspelers in de print- en verpakkingsindustrie neemt constant toe. Het is geweldig om te zien dat Chinese partijen als Masterwork, Hanglory en de UPG Group investeren in first-class beursdeelname, met op drupa elk stands van ongeveer 1.000 m².’

Rund 1.800 Aussteller aus über 50 Ländern stellen auf der drupa 2016, die weltweit führende Fachmesse für print und crossmedia solutions (31. Mai bis 10. Juni), die Vielseitigkeit und Innovationskraft ihrer Branche eindrucksvoll unter Beweis. Im Zentrum stehen vor allem Zukunfts- und Highlight-Themen wie packaging production, multichannel, 3D-printing, functional printing oder industrielle Druckanwendungen. | To the tune of round about 1,800 exhibitors from over 50 countries will give impressive proof of the versatility and innovative power of their sector from 31 May to 10 June at drupa 2016,  the world leading trade fair for print and crossmedia solutions. The focus is especially on next-generation and highlight themes such as packaging production, multichannel, 3D printing, functional printing and industrial applications.
Een drukke beursvloer tijdens drupa 2024. Copyright: Messe Düsseldorf/ctillmann

Hoe beoordeelt u de enorme toename van het aantal standhouders uit China op drupa 2024?

‘Als ’s werelds leidende handelsbeurs voor printtechnologieën weerspiegelt drupa de wereldwijde print- en verpakkingsindustrie en daarmee de belangrijkste mondiale printmarkten. Dat zijn naast Europa de Verenigde Staten, Japan, India en China. Om juridische en mededingingsrechtelijke redenen moeten wij die wereldmarkt als een neutraal platform weerspiegelen. Het indrukwekkende aantal van vijftig door standhouders vertegenwoordigde landen bevestigt deze mondiale positie van drupa. Boeiend om te zien is ook dat opkomende markten zoals het Midden-Oosten, India en Turkije, maar ook bijvoorbeeld Italië en Nederland, grote delen van de beursvloer innemen.’

Messe Düsseldorf organiseert naast drupa tal van andere beurzen voor de print- en verpakkingsindustrie. Kunt u daar wat meer over vertellen?

‘Messe Düsseldorf China organiseert samen met lokale branchepartners All In Print China in Shanghai. Dat is in deze wereldregio één van de leidende handelsbeurzen voor de Aziatische print- en verpakkingsindustrie. Daarnaast completeren Pack Print International & CorruTec Asia in Bangkok and PackPrintPlas Philippines ons wereldwijde beursportfolio in opkomende markten.’

Heeft deze betrokkenheid bij de genoemde Aziatische beurzen Messe Düsseldorf geholpen bij het werven van Chinese standhouders voor drupa 2024?

‘Juist onze internationale business versterkt Düsseldorf als een voorname bestemming voor de wereldwijde printindustrie. Het levert ons waardevolle synergieën op. Wij zijn nu sinds twintig jaar in Zuid-Oost Azië actief. Via diverse lokale dochterondernemingen hebben wij toegang tot nieuwe en opkomende markten gekregen. Denk bijvoorbeeld aan Messe Düsseldorf Shanghai, Messe Düsseldorf Asia in Singapore en Messe Düsseldorf India.

Wij helpen onze klanten om hun handelspotentieel in Azië / Oceanië verder te ontwikkelen, daarbij gebruik makend van de synergie die ons beursportfolio in deze wereldregio voor hen kan creëren. De laatste editie van All in Print China heeft enorme interesse in drupa teweeg gebracht. We gaan tijdens drupa zelfs een Chinese dag organiseren voor de belangrijkste klanten van All in Print China en Chinese branchepartners. Eén van die partners is Printing Technology Association of China. Deze vereniging komt met een afvaardiging van 500 bezoekers naar drupa.’

Zijn er, naast die verankering van Messe Düsseldorf in China (en Azië), ook andere factoren die de opkomst van Chinese standhouders op drupa verklaren?

‘Ja. Lag de focus van de Chinese expansie in de beginjaren op het scoren van exportorders, tegenwoordig richten Chinese fabrikanten en leveranciers zich meer op mondiale marktbewerking en het opbouwen van internationale merkinvloed. Volgens gegevens van de China Council for the Promotion of International Trade (CCPIT) zijn Azië, West-Europa en Noord-Amerika de belangrijkste en nog altijd aantrekkelijkste doelmarkten voor Chinese ondernemingen.

Duitsland en de Verenigde Staten zijn de belangrijkste beursbestemmingen voor Chinese bedrijven. Vanuit die groeiende behoefte aan marktuitbreiding zullen de topbeurzen in de branche natuurlijk de meeste aandacht krijgen, in de print- en verpakkingsindustrie vooral drupa. Na een onderbreking van acht jaar wordt 's werelds belangrijkste vakbeurs voor druktechnologieën het meest relevante mondiale platform voor investeringen in innovatieve technologieën. Die investeringen zijn nodig in deze voortdurend veranderende industrie.’

Foto boven: Sabine Geldermann, directeur van drupa. Fotograaf: Bernd Lauter | Copyright: Messe Düsseldorf/ctillmann


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief